vrijdag 14 maart 2014

Anticonceptie declareren

Zoals ik eerder schreef deed ik vorige week een eerste poging om anticonceptie te declareren. Ik was altijd in de veronderstelling dat anticonceptie tegenwoordig niet meer vergoed werd, maar daar is blijkbaar stilzwijgend verandering in de gekomen. Best wel tricky eigenlijk, ik heb waarschijnlijk flink wat geld laten liggen vorig jaar.

Nu kreeg ik de bevestiging van mijn declaratie: ik krijg 14 van de 16 euro vergoed. Dat scheelt toch ff mooi 56 euro op jaarbasis! Oftewel twee weken boodschappen doen ;-)

Ik heb gelijk even de zorgverzekeraar de vraag gesteld of ik nog nota's van 2013 mag declareren hierover. Niet dat ik ze nog heb (waarom zou je zoiets bewaren als je er toch niks voor terugkrijgt...) maar de apotheek kan wellicht wel nieuwe uitdraaien.

10 opmerkingen:

  1. Dat is afhankelijk van je aanvullende verzekering.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De helpdeskmedewerker vertelde me zojuist dat je nota's nog 3 jaar lang kunt indienen, ongeacht wat voor verzekering je hebt :-)

      Verwijderen
    2. Sorry, ik was niet helemaal duidelijk. Of je anticonceptie vergoed krijgt is afhankelijk van je aanvullende verzekering. Het zit niet meer in de basisverzekering als je ouder als 18 bent.

      Verwijderen
  2. En de apotheek kan inderdaad de nota's voor je uitdraaien.

    Fijn voor je.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nou alle zorg die ik zelf betaal. Deel tandarts, ortomanueel arts, psycholoog, medicijnen, fysiotherapie, bijvoorbeeld. Die nota's pleur ik in de map voor de belastingaangifte. Plus een km registratie en parkeerbonnetjes voor de afspraken, of uitdraai van ov-chipkaart of losse kaartjes ( goedkoper tijdens daluren). Dat tel ik op en alle boven de drempel mag je weer van je inkomsten halen. Pas na een jaar weetje hoeveel je hebt uitgegeven.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Maar betaal je die anticonceptie uiteindelijk niet toch zelf omdat het wordt verrekend met je eigen risico??

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als het onder de aanvullende verzekering valt hoef je het niet vanuit je eigen bijdrage te betalen. (ik neem aan dat je niet het vrijwillige eigen risico bedoelt)

      WG

      Verwijderen
    2. Zo was het vroeger: ik kreeg pas anticonceptie vergoed indien eigen risico werd opgemaakt. Kortom: ik kreeg geen anticonceptie vergoed. Tegenwoordig is dat schijnbaar niet meer!

      Verwijderen
  5. Persoonlijk vind ik sowieso dat ze de condoom gratis moeten verkopen. Althans als ze de ziektes willen verminderen wel.

    BeantwoordenVerwijderen