vrijdag 7 maart 2014

Over koffie & thee leuten

Zo lang het nog geen zomer is drink ik dolgraag thee en koffie. Als het echt warm wordt, maak ik daar graag ijsthee of ijskoffie van, maar daarover later meer.

Eerder schreef ik al dat ik dol ben op lattes. Hoewel ik koffie vroeger zwart dronk, is er op een gegeven moment de gewoonte in geslopen om er opgeklopte sojamelk in te doen. Best duur, zou je denken. Dat blijkt echter vooral bij koffieketens het geval te zijn.

Ik heb het eens uitgerekend. Als ik sojamelk neem van Alpro betaal ik voor een pak 1,24. Dat lijkt duur. Net als de fair trade koffie die ik bij Lidl koop, voor 3,99 per pond. Als je echter doorrekent blijkt dat 1 kopje zelfgezette fair trade koffie 8 cent kost, en de sojamelk die erin gaat 7 cent. In totaal 15 cent dus voor een heerlijke zelfgemaakte latte!

Vergelijk dat met een latte op de universiteit (2,25) of bij de grote keten op het station (4,15) en tel uit je winst... 4 euro per drankje!

Nou moet ik hier wel bij zeggen dat je sojamelk ook goedkoper kunt vinden dan van dit A-merk. Steeds vaker zie je het van eigen merk. Ook Lidl verkoopt al jaren een eigen lijn sojamelk, die kost nu 0,99 per liter. In mijn enthousiasme om te besparen nam ik deze maandag mee, maar eigenlijk vind ik deze niet echt lekker in de koffie. Geen fijne besparing dus. Misschien verwerk ik de rest van het pak tot havermoutpap, dan proef je het minder. En dan maar weer de ogen open houden voor een aanbieding, sojamelk is best vaak ergens 2e halve prijs!


Ik was ook erg benieuwd hoe duur thee nou eigenlijk is. Van de week kocht ik groene thee met citroen bij de Lidl, 25 zakjes voor 69 cent. Ik vind hem erg lekker en verfrissend, wat mij betreft doet ie niet onder voor thee die ik eerder van Zonnatura kocht (alleen is die wel bio en deze niet). Anyway, per zakje groene thee is dat dus nog geen 3 cent. En daarvan zet ik nu een hele liter in één keer in de thermoskan. Daar haal je zeker 3 kopjes uit (ongeveer 3,5 om precies te zijn) - dus nog geen cent per kopje.

Ik kan dus met een gerust hart zoveel thee drinken als ik wil! Ik ben ook fan van de munt-kaneelthee van de Lidl, voor dezelfde prijs. Deze drink ik graag in de avond. Binnenkort eens kijken wat voor soorten thee ze nog meer verkopen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten