zaterdag 8 maart 2014

Prijsverschillen

Ik moet iets bekennen: als ik probeer te besparen, eet ik graag roggebrood als lunch. Ik realiseer mij dat ik daarmee flink afwijk van de gemiddelde mens, die doorgaans niks van roggebrood moet hebben. De mensen om me heen kijken me regelmatig raar aan als ik mijn lunch te voor schijn haal. Maar ik ben gestopt met me daar iets van aantrekken ;-)

Roggebrood vult goed en is spotgoedkoop. Het is ook nog eens lekker compact in je tas en het zorgt voor meer variatie in je voedingspatroon (tarwe krijg je immers toch wel binnen, via pasta, koekjes, cake..). Hoewel variatie niet mijn sterkste verkooppunt is, want ik eet vrijwel elke doordeweekse dag roggebrood als lunch. Toch wissel ik graag af met het beleg wat ik erop doe: notenpasta's zoals pindakaas of amandelpasta, zonnebloem- of sesampasta (tahin), allerlei soorten hummus (het merk Maza heeft leuke variaties), ajvar of andere spreads die de Turkse winkel verkoopt. Als ik tijd heb maak ik ook wel eens zelf een bonenspread.

Wat mij deze week opviel zijn de prijs- en kwaliteitsverschillen voor het goedkoopste merk roggebrood. Niet alleen is het ene pakje roggebrood veel droger en kruimeliger dan de andere, maar er blijkt ook nog eens aardig wat variatie in de prijs te zitten. Zo betaal je voor een voormalig euroshopper pakje 0,39, terwijl ik bij andere winkels een merkloos pakje voor 0,35 koop. Dit is natuurlijk een minieme besparing van 4 cent (wel 10 cent per week als je het zo vaak eet als ik ;-)), maar het is wel ruim 11% duurder bij AH!

Ik zal toch eens opletten welke winkel nou écht het goedkoopst is. Eigenlijk zie ik het niet zo zitten om voor elk afzonderlijk product naar een andere winkel te gaan.Waar slaan anderen de bodem-huismerken in?

2 opmerkingen:

  1. 1 keer per week ga ik naar de lidl en 1 keer per week naar de Jumbo. De lidl is niet altijd goedkoper als de bodemprijzen en merkproducten daar geef ik ook niet om. Ik haal ook niet altijd de bodem prijzen, want ik vind bv. de gezeefde tomaten van de lidl het lekkerst. De macaroni haal ik bv wel weer tegen een bodem prijs. Gelukkig hoef ik niet zo sterk op 4 of 5 cent te letten, dus kan ik ook kiezen om iets meer neer te leggen voor een product dat ik het lekkerst vind.
    Ik heb wel een heel bestand in excel gemaakt met de prijzen van producten die ik koop en de prijzen in verschillende winkels. Ik maak mijn lijstje in het excel bestand en weet dan ook meteen wat ik kwijt ben aan de boodschappen. Het kost wat tijd, maar scheelt een hoop rekenwerk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh dat is slim ja! :) volgens mij is Excel sowieso een heel goede als je wilt besparen.

      Verwijderen