woensdag 12 maart 2014

Check je verzekeringen!

Vlak voor ik met deze blog begon kocht ik een nieuwe laptop, omdat de vorige was overleden. Ik heb het een paar weken zonder geprobeerd, maar anno 2014 is studeren zonder laptop eigenlijk niet haalbaar. (Lees: je kunt natuurlijk wel op de universiteitspc's werken, maar dan moet je verdraaid goed plannen, en iedereen - docenten en medestudenten - verwacht dat je 24/7 toegang hebt tot e-mail, blackboard etc.)

Goed, dus na enig twijfelen en een bijdrag van mijn ouders (zo lief!) schafte ik een nieuwe laptop aan. Nu ik had gemerkt wat een gemis het was om zonder te zitten, besloot ik om mijn nieuwe bezit te verzekeren. Ik ben absoluut niet pro verzekeren, liever te weinig dan te veel - ik zet zelf wel elke maand wat geld opzij voor een eventuele uitgave. Maar deze laptop was duur en een laptop is, zo ontdekte ik toen ik zonder zat, mijn belangrijkste bezit. Ik studeer ermee, ik werk ermee, leg er contact mee, luister er muziek van, kijk er films op, zoek er informatie op etc.

Dus toen de verkoopster in de winkel vroeg of ik hem voor 13 euro per maand wou verzekeren, dacht ik kort na en zei ik 'ja'. Het leek me een goede deal: op die manier zou ik na een jaar of 4 het bedrag eruit hebben. Mits ie stuk zou gaan dan. 4 jaar lijkt me redelijk voor deze laptop, hij is helemaal nieuw. Ik was blij met mijn aankoop en vertelde vriendinnen erover.

Toen vertelde een vriendinnetje me dat zij haar apple macbook (oftewel, een fancy smancy laptop met een nieuwwaarde die 2,5x zo hoog was als de mijne) voor maar 5 euro per maand had verzekerd. En dat ze een volledig nieuwe laptop had gekregen toen ie stuk ging.

Hier klopte iets niet, dus ik ging op onderzoek uit. Ik googlede wat op laptopverzekeringen voor studenten en kwam zo op studentencollectief.nl, een website die speciale verzekeringen voor studenten heeft. Dat is dan toch wel een voordeel van student zijn, je kunt soms wel goede aanbiedingen krijgen. Een laptopverzekering zou via deze weg 1,41 per maand kosten. Dat lees je goed. 1,41 per maand. En daar boven op komt nog dat ik bij deze verzekering geen eigen risico heb (bij de ander zou dat 50 euro zijn).

Ik heb direct deze studentenverzekering aangevraagd en zat binnen de 14-dagentermijn om de andere verzekering op te zeggen, dus daar kon ik kosteloos vanaf. Al met al heb ik dus mooi even 140 euro per jaar bespaard. Meer dan een tientje per maand! Gratis gekregen door wat oplettendheid. En ja, ik heb alle kleine lettertjes gelezen en nee, voor zover ik kan zien zit er geen addertje onder het gras. Beide verzekeringen vergoeden mechanische schade (laptopcrash), waterschade en diefstal.

Nu ik toch op dreef was besloot ik gelijk mijn doorlopende reis- en annuleringsverzekering op te zeggen. Ooit afgesloten toen mijn vader ziek was en er een reis naar Thailand op de planning stond. Nu niet meer nodig - mijn vader is niet meer ziek, en ik ga geen verre wereldreizen maken van mijn studentenbudget. Deze verzekering bleek per direct opzegbaar. Fijn! Vlak voor ik deze zomer wegga, ga ik een nieuwe reisverzekering afsluiten via dit studentencollectief. Kost daar maar 24 euro per jaar.

Toch blijft het goed om kritisch te zijn: een aansprakelijkheids- en inboedelverzekering is bij dit collectief véél duurder dan waar ik deze nu heb (bij Zekur, voor 2,80 per maand). Dus wat dat betreft blijf ik lekker zitten waar ik zit.

7 opmerkingen:

  1. Wat een grote prijsverschillen voor hetzelfde product. Ik zoek ook altijd naar de laagste prijzen als het mogelijk is. Dat studentencollectief ken ik nog niet. Bedankt voor de tip. Ik ga er even kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik had er ook nog nooit van gehoord nee, wie weet heb je er ook wat aan!

      Verwijderen
  2. Als je de kosten van vervanging zelf kunt dragen is verzekeren eigenlijk nooit een goede optie maar wellicht is dat bij jou wel niet het geval. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goed punt! Maar geldt dat ook als een verzekering zó goedkoop is zoals in dit geval? Ik kan natuurlijk zelf het premiebedrag opzij zetten, maar dan kom ik op zon 17 euro per jaar, moet ik toch lang sparen voor ik een nieuwe laptop kan kopen ;-)

      Verwijderen
    2. Dat is zeker waar. Heb je wel de voorwaarden goed gechecked? Ik had wel eens een doorlopende reisverzekering die na inbraak in de auto met vakantie niet uitkeerde omdat niet alles in een afgesloten kofferbak lag.(duh) Misschien moet jij je laptop wel aan de ketting leggen. ;-) Het is wel heel goedkoop namelijk.

      Verwijderen
  3. Dat is het uitzoeken waard, scheelt behoorlijk op jaarbasis. Goed bezig.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hee, wat leuk dat je hier langskomt! Ga je het bloggen weer oppakken? :-)

      Verwijderen