maandag 10 maart 2014

Werk

Het eerste half jaar van mijn huidige studie heb ik niet gewerkt. In de zomervakantie had ik ontslag genomen van mijn vorige baan, zodat ik alle tijd & aandacht had om na een break van een paar jaar weer in het studieritme te komen. Dat was heel fijn, ik had dat in het begin ook echt wel nodig.

Op een gegeven moment werd mijn spaarpotje echter steeds leger, dus ben ik toch maar weer op zoek gegaan naar een baantje. Nou was dat niet heel makkelijk, ik ben 24 en vanwege het geweldige systeem dat minimumjeugdloon heet kom je dan niet meer aan de bak voor een simpele bijbaan. Gelukkig had ik wel wat ervaring in de horeca en kreeg ik bij mijn huidige werkgever wél de kans om mezelf te bewijzen.

Sinds een maand werk ik daar 1 dag in het weekend. Het is hard doorwerken, de drukte is niet mals! Hier verdien ik iets meer dan 10 euro per uur, daar zit alles bij in. Zo krijg ik geen vakantiegeld in mei. Er geldt ook een 0-urencontract, dus bij een weekje vakantie of een ziekmelding krijg ik niet doorbetaald. Maar vind anno 2014 maar eens een werkgever waar dat anders gaat.

Toch ben ik heel blij met mijn werk, er hangt een leuke sfeer, de mensen zijn heel gezellig en ik krijg er ook heerlijk te eten. Dat bespaart natuurlijk ook weer!

Afgelopen week vroegen ze me of ik ook één avond doordeweeks wou werken. Ik heb het geprobeerd en dat beviel me best wel. Ja, het is wel vermoeiend als je die dag om 7 uur bent begonnen met studeren (maar misschien moet ik dan ook wat later opstaan ;-)). Wekelijks één avondje extra werken is toch weer ruim 150 euro in de maand erbij. Kan ik wel gebruiken, want met mijn eerder opgestelde budget hield ik niks over. Nu kan ik sparen voor de zomervakantie. Ohja, en voor het collegegeld dat in september weer betaald zal moeten worden...

In totaal verdien ik zo'n 450 euro per maand, een beetje afhankelijk van hoeveel er wordt ingehouden en hoe vaak ik een uurtje langer blijf om te helpen etc. Op deze pagina kun je zien wat er in huize Bewuste Student precies binnenkomt en uitgaat.

3 opmerkingen:

  1. Momenteel mag je al blij zijn als je baan(tje) vindt. Ik bedoel het niet negatief, maar het is gewoon de realiteit.
    Weet je dat er van een bijbaan vaak teveel belasting wordt ingehouden en dat je dat terug kunt vragen?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heb je mijn reactie op jouw ruim 4 liter drinken per dag gelezen? Bij sommige jongvolwassenen is het ontstaan van diabetes, ook type 1, een tamelijk geleidelijk proces.
    Ik heb je in mijn leeslijst geplaatst!

    BeantwoordenVerwijderen