zaterdag 15 maart 2014

Goedkoop versus duurzaam

Nu ik bezuinig moet ik af en toe de middenweg zoeken tussen goedkoop versus duurzaam. Budgetgewijs zou ik natuurlijk het liefst alles zo goedkoop mogelijk kopen. Maar ik koop ook liever biologische producten en zeker ook fair trade. Nu ik krap bij kas zit moet ik daar soms echter op besparen. Lastige keuzes!

Zo was de zonnebloemolie op. Koop ik de goedkoopste voor 1,29 per liter, of ga ik voor de biologische van 1,99? De goedkoopste knoflook à 79 cent of de biologische à 0,99? De goedkoopste tofu à 99 cent of de bio tofu à 1,79? Het scheelt vaak maar weinig, maar als je alles bij elkaar gaat optellen... dan kom je toch op een flink prijsverschil.

Ik heb dan ook besloten om biologisch nu even niet te doen. Als ik op het punt kom dat ik niet extra hoef te werken om dit te kunnen betalen, is er niks aan de hand. Maar nu voelt het toch een beetje raar dat ik dat op die manier zou moeten bekostigen.

Fair trade vind ik lastiger, omdat het andere mensen betreft. Ik gun iedereen prettige werkomstandigheden en een waardig salaris, i.p.v. buffelen voor een hongerloontje.

Maar ja, als je dan in de supermarkt loopt en er is een aanbieding voor de koffie, 1 kg koffie voor 5 euro... wat dan? De koffie had wel UTZ label, maar ik weet eigenlijk niet of dat wat waard is of in de categorie  'ik kies bewust'-logo valt. Na een extra rondje door de supermarkt om erover na te denken heb ik het toch maar gedaan, want de koffie gaat hard momenteel (veel deadlines voor m'n studie, weinig tijd om te slapen) en vormt best een aanslag op mijn budget.

Wat voor keuzes maken jullie hierin?

3 opmerkingen:

  1. "Bio of not-bio, that's the question"
    Ik neem een aantal basisdingen altijd bio en de rest wanneer het kan.
    Koffie gaat hier soms ook hard, en nu is al bekend dat die duurder wordt dus ik sla nu veel koffie in. Maar ook lekkere thee, losse. Zo kan ik genieten van twee koffiemomenten op de dag en verder kan ik lekkere thee maken.

    Verder ben ik lekkerder koffie ben gaan maken door op te gieten. Niet meer de snelle apparatenkoffie die ik klakkeloos weg dronk, of de vieze senseo, maar even momentje in de keuken, water koken, opgieten, genieten van de geur die vrijkomt (klinkt wel erg zweverig zeg) en dan even niet achter de pc of met werk of opdrachten bezig maar bewust koffie drinken. Voor werkdingen en achter de pc heb ik die heerlijke thee die ik weg kan slobberen. Prijstechnisch bevalt dit nieuwe systeem me, maar ook geniet ik bewust van de koffie. Soms maak ik verwenkoffie, dan doe ik wat kaneel, kardemom en peper op de koffie in de filter.

    Fair trade...ik koop de groente aardappels fruit en melk bij boeren. Mijn wekelijkse fietsrondje met kopje koffie voor onderweg mee. Het zijn best wat kilometers maar daardoor hoef ik niet naar de sportschool en ben even met mijn neus in de buitenlucht en natuur. Ik vind fair voor de verre boeren zijn okee hoor, maar ikzelf ben liever fair tegen de boeren in mijn omgeving. De lokale economie versterken. De Nederlandse boeren hebben het niet makkelijk en zo draag ik mijn steentje bij. Bovendien, hardstikke bio.

    Groet, Greet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goed dat jullie hier rekening meehouden. Maar het blijft een lastige kwestie Bio versus Budget.

      Als je genoeg hebt bespaart en je kan je het veroorloven dan zeker doen.

      http://vrekkenvoordetoekomst.wordpress.com

      Verwijderen
  2. Oh, ik vind niks zweverigs aan de geur van koffie! Wat mij betreft is er niks wat mij meer down to earth brengt dan heerlijk geurende koffie in de ochtend. Of klonk dit nou zweverig? Koffie inslaan, hmm, dan heb ik het blijkbaar goed gedaan deze week. Wat mij betreft gaat er ook niks boven échte koffie! (en daar valt Sen.seo helemaaaal niet onder...)

    BeantwoordenVerwijderen