dinsdag 18 maart 2014

Budgetteren & studeren

Het rijmt dan wel leuk op elkaar, maar gaat het eigenlijk wel goed samen? Of is dat eigenlijk een paradoxale vraag, als student heb je het immers niet breed en moet je wel op de kleintjes letten. Ik merk bij mezelf wel dat het meer energie kost om op mijn uitgaven te letten, dan om makkelijk geld uit te geven. Meer zelf maken, altijd voorbereid zijn (lunch en tussendoortjes meenemen), aanbiedingen afgaan, op tijd kliekjes uit de vriezer halen voor het avondeten.. Het zijn allemaal kleine dingetjes, maar al met al ben ik er toch nog wel wat tijd aan kwijt.

En datzelfde geldt voor mijn studie. Daarvoor doe ik ook allerlei kleine dingen (college voorbereiden, hoofdstuk samenvatten, paper schrijven, statistiekopdracht maken, presentatie voorbereiden, verslag schrijven, tentamen voorbereiden) die al met al toch behoorlijk wat tijd in de week vergen - het is dan niet voor niets een voltijd studie ;-).

Misschien heb ik de lat een beetje hoog gelegd voor mezelf en is het realistischer om een minder strak budget te hanteren en het mezelf wat makkelijker te maken wat eten/boodschappen betreft, of wat meer aan leuke dingen uit te geven.

Het blijft dus nog even zoeken naar een balans... maar dat is het leven nou eenmaal hè :-)

2 opmerkingen:

  1. Leuke blog! Ik ben bijna student-af, maar heb ook jarenlang geblogd (op verschillende blogs) over zuinig leven als student. Mijn blog is tijdelijk even dicht, maar in juni of juli hoop ik weer terug te komen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen