zondag 16 maart 2014

Boodschappen & uitgaven

Ik geef maar meteen toe: in tegenstelling tot mijn voornemen is het absoluut niet gelukt om weinig uit te geven aan de boodschappen. Het feit dat ik nog net onder de 50 euro ben gebleven heb ik te danken aan mijn vriendin die inchipte voor het etentje van de week. Met de billen bloot:



450g
diepvries sperziebonen
AH
0,71
1 kleine
witte kool (bio)
AH
0,99
3
citroenen
Vomar
0,81
250g
champignons
Vomar
0,75
5
bananen
Lidl
0,87
12
kiwi's
Lidl
1,75
9
sinaasappels
Lidl
1,29
1
pepertje
AH
0,20
1 bosje
verse koriander
toko
0,35
4x
bbq groenten
toko
2,40
 
bbq spiezen & vega kaas
Ve.ga sl.ger
10,60
1 pot
olijven
Vomar
0,69
2 blikjes
tomatenpuree
Vomar
0,16
900g
kidneybonen (droog)
AH
1,99
900g
kikkererwten (droog)
AH
1,59
900g
witte bonen (droog)
AH
1,79
400g
tofu (bio)
Vomar
1,79
1 blik
tomatenblokjes
Lidl
0,45
500 g
koffie (bio & fair)
Lidl
3,99
1x25
groene thee met citroen
Lidl
0,69
1 blikje
cola light
MCD
0,25
1,5 L
cola
AH
0,51
3x
bier
AH
1,62
1 blikje
cola light
Jumbo
0,15
1
pak witte wijn
Vomar
2,09
20x
muntthee
Vomar
1,39
2x500g
koffie
Vomar
5,00
1
volkorenbrood
Vomar
1,00
1 potje
laospoeder
AH
0,74
1 pot
pindasaus
AH
1,39
1 liter
zonnebloemolie
AH
1,29
1 kg
risotto rijst
Lidl
2,49
5
Deense vruchtenrepen
Lidl
1,19
1 pakje
pindarotsen
MCD
1,05
terug van vriendin
-5,00
Totaal week 2
49,02
 

Wat er aan de hand was?

·        We gingen spontaan barbecueĆ«n en daarvoor kocht ik vega spiezen bij de dure speciaalzaak. Zoals ik schreef heb ik er onwijs van genoten. Inmiddels heb ik een lading seitan gemaakt en ingevroren, zodat een volgende barbecue niet zo duur hoeft te worden. Ik wil ook nog vega burgers maken en invriezen, als het allemaal past in mijn kleine vriezertje.

·        Ik heb superveel uitgegeven aan koffie! Bij Lidl sloeg ik eerst mijn vaste merk bio/eerlijke koffie in, maar toen ik later door de Vomar liep kon ik het toch niet laten om die aanbieding van 5 euro voor 2 pakken koffie mee te nemen. De koffie gaat hard de laatste tijd, bij gebrek aan (tijd voor) slaap en natuurlijk doordat ik nu koffie meeneem in een thermoskan en het niet meer onderweg koop. Maar nu ben ik wel voorzien tot aan Pasen ofzo.

·         Een andere grote uitgave was de voorraad peulvruchten die ik nu weer aangevuld heb. Ik kook ze graag zelf, vries ze in porties in en heb zo altijd goedkope bonen achter de hand.

·         Brood, risottorijst en zonnebloemolie zijn nog niet op, dit zijn aankopen waar ik langer mee doe (de pindarotsen zijn uiteraard wel op)

Het fruit is nog niet allemaal op, ik heb nog best wat bananen, kiwi’s en sinaasappels. De bananen zijn wel al behoorlijk rijp... Eventueel vries ik die nog in en maak ik er lekker ijs van! Ook de sperziebonen die ik kocht voor de nasi heb ik uiteindelijk helemaal niet gebruikt. Eens kijken wat ik daarmee ga maken!
 
Naast deze mega uitgaven aan boodschappen gaf ik verder niet gek veel uit: 22 euro. Dit was aan een nieuwe thermosfles van de Hema, zodat ik nu overal goedkope koffie mee naar toe kan nemen (16 euro), 3 nieuwe plastic bakjes om maaltijden in te vriezen (2,50), houtskool & aanmaakblokjes (3,68).

In totaal heb ik deze maand 124 euro uitgegeven van de 343 euro die ik vrij te besteden heb. Dus ik heb nog meer dan 200 euro. Zo bezien valt het allemaal reuze mee! Hoera voor halfvolle glazen ;-)
 
Al met al ben ik dan ook best tevreden. Toch blijft het opvallend hoe snel zo'n weekbudget oploopt. Alles bijhouden is confronterend - want voor mijn gevoel doe ik nu wel superzuinig. Ben benieuwd hoe komende week uitpakt!

3 opmerkingen:

  1. Ik koop ook regelmatig voorraad zoals bonen of koffie. Een deel van mijn weekbudget gaat in de voorraadspaarpot. Als er dan voorraad nodig is haal ik het geld daaruit. Zo kan ik snel inspringen op goede acties, en zo loopt het standaard weekbedrag niet zo op. Zo liggen er hier twee grote pakken wcpapier.Tot eind van het jaar hoef ik dat niet te kopen, maar als die aanbieding ergens na de zomer weer komt, kan ik dus geld uit de voorraadspaarpot pakken en die aanbieding weer inslaan. Zo profiteer ik optimaal van aanbiedingen.
    Maar iedereen heeft daar zijn eigen systeem voor. Doe wat bij je past, dan kom je altijd goed uit. Probeer je een systeem wat niet past,dan is het niet leuk meer en je komt ergens mee in de knoop.

    Groet,Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Veel van het geld dat je hebt uitgegeven zit nu in je voorraad. Daar kun je komende tijd vast mee vooruit. Misschien kun je daarom in de komende periode met wat minder geld toe.
    Je bent keurig binnen je budget gebleven toch?
    Met restjes kun je met een beetje fantasie en wat aanvullingen echt heel lekker koken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dankje voor je reactie op mijn blog.
    Ik heb je nu in mijn leeslijst gezet, ik vind je stukjes tot nu toe erg leuk om te lezen!!

    Enne.. Dat boodschappenbudget is gewoon even wennen, dat komt vanzelf goed!

    BeantwoordenVerwijderen