dinsdag 11 maart 2014

Bewust koken: nasi goreng

Ik had het eigenlijk nog nooit gemaakt, maar het leek me de ideale budgetmaaltijd: nasi. Gewoon wat rijst kruiden en witte kool en peen erbij doen. Moest te doen zijn. Nou had ik nog advies gevraagd aan mijn collega met Indonesische roots, dus ik ging er met vol vertrouwen tegenaan. Uiteindelijk was ik niet helemaal tevreden, maar het was best lekker, dus met wat oefening wordt het vast nog een beter recept.

Ik kookte bruine rijst, raspte de wortel, sneed de witte kool fijn (die kookte ik de laatste 5 minuten even met de rijst mee). Ik fruitte een uitje met wat knoflook, geraspte gember en een fijngesneden pepertje in zonnebloemolie met wat sesamolie voor de smaak. De wortelrasp en wat ketjap (manis) erbij en even meebakken. En dan de rijst erbij en lekker opbakken. Om te kruiden gebruikte ik komijn, koriander, kurkuma, gemberpoeder en laos. En natuurlijk zout en chilipeper. Op het einde sneed ik een half bosje verse koriander erdoor.

Ondertussen stond er een blok tofu uit te lekken, waarna ik het in blokjes sneed en krokant bakte in wat sesamolie met ketjap manis, paprikapoeder en mosterd.

Erbij serveerde ik wat opgewarmde euroshopper pindasaus (ja, dat kan nog goedkoper als je het zelf maakt, maar daar had ik na een lange dag geen zin meer in).

Totale schade: 1,25 per portie. En daarvoor zat ik goed vol!

1 opmerking:

  1. Ik zou de wortel niet raspen, maar gewoon fijn snijden.
    De witte kool met de kaasschaaf snijden voor mooie dunne reepjes en daarna gewoon wokken met de wortel.

    Zelf heb ik een super makkelijk recept. Ik verwarm wat olie, sambal en gembersiroop, daarin fruit ik (veel) knoflook, een gesneden ui, paprika blokjes, wortel en evt. witte kool/ prei. Daarna voeg ik 3 eetlepels ketjap toe, en een half bouillonblokje. Even laten pruttelen en daarna de voorgekookte rijst erbij. Ik eet het zonder vlees, met gebakken ei erdoor.

    BeantwoordenVerwijderen