zondag 9 maart 2014

Uitgaven in de eerste week van maart

De eerste week van mijn nieuwe besparingsuitdaging is voorbij gevlogen! Het viel me hartstikke mee en net als eerder wanneer ik bewust met geld omging, genoot ik veel meer van kleine dingen. Alleen dat is al een reden om de hand wat vaker op de knip/pinpas te houden!

Toch gaf ik nog aardig wat uit: 67 euro in 1 week tijd (of eigenlijk, in 8 dagen tijd). Alsnog is het niet veel, als ik dit maal 4 in één maand tijd zou uitgeven. De uitgaven waren als volgt verdeeld:

3-mrt
koffie automaat universiteit
1,13
4-mrt
boodschappen hier
5,14
4-mrt
bierpotje vereniging
1,50
5-mrt
boodschappen daar
0,64
6-mrt
boodschappen zus
7,15
6-mrt
boodschappen zo
9,30
6-mrt
anticonceptie
15,94
7-mrt
broodje en cola
1,15
7-mrt
postzegels
6,40
7-mrt
uitgaan
18,65
Totaal
67,00
 
Wat valt op?
  • dat ik vaak boodschappen heb gedaan, steeds bij verschillende winkels
  • dat de postzegels steeds duurder worden. ik gebruik er niet zoveel, doe doorgaans zeker een half jaar met één vel. ze waren precies op nu ik een brief naar mijn zorgverzekeraar moest sturen, want..
  • die anticonceptie is pijnlijk duur, maar volgens hun website kan ik dat eigenlijk wel declareren. ik heb dat niet eerder gedaan omdat ik in de veronderstelling was dat het niet vergoed zou worden. dat betekent dat ik zo'n 60 euro per jaar laat liggen (mits alles vergoed wordt). we zullen het zien!
  • ik heb vrij veel geld aan uitgaan uitgegeven. er was een feestje met helemaal mijn muziek. zoiets doe ik niet vaak, zo'n 1 keer per maand/2 maanden. er was een entree van 5 euro en verder heb ik een paar drankjes gekocht. voor de zekerheid had ik slechts 20 euro in mijn portemonnee gedaan en mijn pinpas thuisgelaten
  • precies deze maand moest ik mijn bierschuld à 1,50 bij een vereniging inlossen, dat is nog van een borrel een half jaar geleden
  • de broodjes zijn heel duur op de universiteit. Van die 1,15 voor broodje en blikje cola was 90 cent voor 1 kaal broodje.. maar ik was bij iemand blijven slapen na een feestje en had toch wel iets ontbijtwaardigs nodig om weer college te volgen.

 
Aan boodschappen gaf ik in totaal 23,36 uit in de afgelopen 8 dagen, als volgt: 

Aantal
Boodschappen
Winkel
Bedrag
5
bananen
Lidl
0,78
10
sinaasappels
Lidl
1,89
1 kg
wortels
Lidl
0,79
1 liter
sojamelk
Lidl
0,99
1x25
groene thee met citroen
Lidl
0,69
1 blikje
cola light
Plus
0,19
450 g
diepvries boerenkool
Plus
0,45
3x
roggebrood
Jumbo
1,05
500g
tofu
Jumbo
0,99
1 kg
zilvervliesrijst
Jumbo
0,95
1x 80
koffiefilters
Jumbo
0,36
2x
hummus
Spar
3,78
9 x
alpro sojamelk
Nettorama
9,30
1
broodje
Uni
0,90
1 blikje
cola light
Uni
0,25
Totaal
23,36

Nog geen 3 euro per dag dus. Als ik dit zo volhoud kom ik op minder dan 90 euro per maand voor de boodschappen! Superfijn. Ik acht de kans echter klein want het was wel een uitzonderlijke week. Zo heb ik maar 3 van de 8 avonden thuis warm gegeten, toch wel de duurste maaltijd van de dag.

Ik koop niet vaak zo veel sojamelk - ik gebruik ongeveer 3 pakken per week en heb ze graag op voorraad. Die van de Lidl heb ik nu geprobeerd maar die vond ik helaas niet lekker. Bij Nettorama is de sojamelk ook niet duur, 1,04 per liter als je er 3 tegelijk afneemt. Helaas is ie ook vaak uitverkocht, daarom nam ik er maar gelijk 9 mee.

Ohja en ik ben mijn hamstervoorraad nog aan het opmaken :D dat scheelt natuurlijk ook nog flink in de uitgaven.


Voornemen: om de komende 7 dagen minder dan 67 euro uit te geven. Moet lukken!

2 opmerkingen:

  1. Goed dat je het opschrijft! Zo krijg je inzicht waar je geld blijft. Alleen daarom ben je al geneigd om naar voordeligere manieren te zoeken als je iets aanschaft. Als ik zo naar je lijstje kijk van de afgelopen week, zul je die boodschappen ook niet allemaal op hebben gemaakt. Dus heb je alweer een voorraadje wat je in de komende tijd kunt gebruiken.
    Tja je hebt van die weken waarin er uitgaven op je pad komen die gelukkig niet elke week terugkomen.

    Wat die anticonceptie betreft, ik neem aan dat je de pil bedoeld. Die wordt tot een bepaalde leeftijd vergoed. Je zou op de dit thema informatie kunnen vinden via de zoekmachines of gewoon op de website van je zorgverzekering.

    Ik wens je voor de komende week succes met besparen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het betreft een ander soort anticonceptie, maar volgens de website van mijn verzekeraar wordt die ook boven de 21 vergoed. Ik hoop het! Was vroeger inderdaad anders.

      Dankjewel! :)

      Verwijderen